cgx voor dolfyn walkthru (7)

Inhoud


Algemeen
Punten definieren
Lijnen aanmaken
Nog meer punten en lijnen...
Vlakken genereren
Lichamen genereren
Spiegelen
Transleren
Meshen
Conversie naar dolfyn

Spiegelen

Als we alle lucht gemodelleerd hebben met bodies gaan we een spiegelbeeld toevoegen. (Spiegeltje spiegelen) We laten alleen de bodies zien:

plot b all

set:all type:b colNr:3

Deze gaan we nu in een groep "dummy" zetten. Tik daartoe in het tekengebied:

qadd dummy

We willen nu een selectie maken met behulp van een rechthoekig window; tik daarom een "a" in

mode:a

Nu zetten we de cursor in de linkerbovenhoek van het tekengebied en drukken op "r". Vervolgens op de rechtsonderhoek van het tekengebied en nogmaals een "r". Er hangt nu een rechthoek aan de muis die net iets kleiner is dan het tekengebied. Positioneer de rechthoek zodanig dat het hele model erin past en druk op "b" om alle bodies in de rechthoek in de groep "dummy" te plaatsen:

cursorArea set to dx_cur=473.000000 dy_cur=575.000000
body:B001 + + A001 - A002 - A005 - A006 - A003 - A004
body:B002 + + A007 - A008 - A00A - A00C + A005 - A009
body:B003 + + A00E - A00G - A00K + A004 - A00I - A00J
body:B004 + + A00L - A00N - A00P + A009 + A00K - A00O
body:B005 + + A00R - A00S - A00W + A00J - A00T - A00V
body:B006 + + A00X - A00Z + A00O + A00W - A010 - A011
body:B007 + + A012 - A013 + A010 + A00V - A014 - A015


afsluiten met "q"

done

Nu plotten we de punten erbij met hun identifiers:

plus pa

set:all type:pa colNr:4



En nu gaan we de groep "dummy" spiegelen. We kiezen als spiegelrichting van punt P00N tot P00L, waarbij de laatste meteen dient om de positionering van het spiegelbeeld vast te leggen:

copy dummy mirset mir P00N P00L

Even het resultaat in beeld brengen:

frame

en met de middelste muisknop een beetje uitzoomen:



Niet alleen de zijn de bodies gespiegeld, maar er ook de benodigde vlakken, lijnen en punten zijn automatisch gegenereerd. We hebben nu echter wel dubbele punten, lijnen en vlakken gemaakt op het spiegelvlak. Die kunnen we samenvoegen met het "merg" commando. Doe eerste de punten door in het tekengebied in te tikken

merg p all

please wait
replace P01B with P009
replace P016 with P005
replace P01F with P00G
replace P01J with P00K
replace P01E with P00E
replace P019 with P007
replace P01N with P00P
replace P012 with P001
replace P01V with P00Z
replace P014 with P003
replace P01K with P00L
replace P01R with P00T
replace P01U with P00X
ready


Vervolgens de lijnen:

merg l all

L02D replace with L009
L02E replace with L00A
L02F replace with L00C
L02O replace with L00V
L02R replace with L00X
L033 replace with L019
L034 replace with L01A
L03F replace with L01J
L03G replace with L01K
L03H replace with L01L
L03M replace with L01Q
L03O replace with L01S
L03P replace with L01T
ready


en tot slot de vlakken:

merg s all

A019 replace with A003
A01L replace with A00I
A01V replace with A00T
A02B replace with A014
ready


We hebben nu groepen gebruikt voor het spiegelen. We moeten nu even opruimen. De gedefineerde groepen kunnen we zien met:

prnt se

set:'all' status:o
set:'dummy' status:c
set:'mirset' status:c


De groepen "dummy" en "mirset" kunnen we weggooien. We gooien dan alleen de setdefinitie weg; de inhoud (punten/lijnen/vlakken/lichamen) blijft gewoon bestaan in de groep "all"


del se dummy
del se mirset


eventueel controleren met:

plot l all

set:all type:l colNr:0

plot s all

set:all type:s colNr:6

plot b all

set:all type:b colNr:3

tijd om alles op te slaan!

save


please wait for 'ready'

all.fbd opened

write fbd
ready


Vorige Begin Volgende


Cyclone www.dolfyn.net