cgx voor dolfyn walkthru (2)

Inhoud


Algemeen
Punten definieren
Lijnen aanmaken
Nog meer punten en lijnen...
Vlakken genereren
Lichamen genereren
Spiegelen
Transleren
Meshen
Conversie naar dolfyn

Punten definieren

We beginnen met de definitie van punten. Om ze ook te zien tikken we eerst in het tekengebied:

plot p all

en krijgen als echo:

set:all type:p colNr:4

Vervolgens tikken we in het tekengebied de punt definities. Het uitroepteken wordt gebruikt om de punten automatisch een identifier mee te geven. Daarna volgen de x, y, en z coordinaat in [m]

pnt ! -0.1 0 0
pnt ! 0 -0.1 0
pnt ! 0 0 0
pnt ! -0.07071 -0.07071 0


Nu moeten we nog even het grafisch window scalen zodat ons "model" een redelijke grootte krijgt:

frame

Houd de middelste muisknop ingedrukt en schuif met de muis heen en weer. We krijgen nu 4 punten in beeld:



We gaan verder met de definitie van punten. Zet de muis in het tekengebied en tik in:

pnt ! -0.1 0 0.2
pnt ! 0 -0.1 0.2
pnt ! 0 0 0.2
pnt ! -0.07071 -0.07071 0.2
pnt ! -0.07071 0 0.27071
pnt ! -0.05 -0.05 0.27071
pnt ! 0 -0.07071 0.27071
pnt ! 0 0 0.27071
pnt ! -0.01 0 0.2995
pnt ! -0.007071 -0.007071 0.2995
pnt ! 0 -0.01 0.2995
pnt ! 0 0 0.3




Tijd om het werk op te slaan. Tik met de muis in het tekengebied:

save

We krijgen als echo:


mv: cannot stat `tttt.fbd': No such file or directory
please wait for 'ready'

all.fbd opened

write fbd
ready


cgx kopieert de oude versie altijd naar een bestand *.fbb voordat de nieuwe versie opgeslagen wordt. Omdat er nog steeds geen tttt.fbd bestaat krijgen we een foutmelding. Kan gewoon genegeerd worden!

Vorige Begin Volgende


Cyclone www.dolfyn.net